Pozyskanie specjalistów głównym wyzwaniem dla 74 proc. firm produkcyjnych

Rynek pracy
Rosnąca popularność sztucznej inteligencji w branży produkcyjnej nie obniży zapotrzebowania sektora na pracowników w najbliższych latach. Dla co drugiej firmy największymi wyzwaniami w tym obszarze, poza rekrutacją, są utrzymanie oraz ograniczenie rotacji kadry pracowniczej, wynika z badania Sodexo Polska i Antal „Praca w branży produkcyjnej – od A do Z”. 60 proc. przedsiębiorstw planuje w tym celu poprawić komunikację wewnętrzną, a trzy czwarte podejmuje działania zakresu employer brandingu. Benefitem mającym zwiększyć retencję jest także restauracja pracownicza. Jej otworzenie rozważa co siódma firma planująca rozbudowę systemu dodatków.

Wyniki badania przeprowadzonego na próbie ok. 300 przedstawicieli firm produkcyjnych wskazują, że branża ta coraz silniej odczuwa niedobór wykwalifikowanej kadry. Kluczowymi kwestiami w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi pozostają niedobór osób z odpowiednimi kompetencjami (74 proc.), utrzymanie talentów (56 proc.) oraz rotacja pracowników (48 proc.). Zdaniem co piątego ankietowanego wyzwaniem jest także adaptacja do zmian technologicznych. Mimo to większość badanych (73 proc.) nie przewiduje, by w ciągu najbliższych pięciu lat sztuczna inteligencja znacząco zmieniła zapotrzebowanie na pracowników.

– Przemysł 4.0., czyli zmiany technologiczne, takie jak automatyzacja i wprowadzanie nowych technologii do produkcji, znacząco przekształcają rynek pracy. Coraz więcej firm potrzebuje pracowników do obsługi i utrzymania zaawansowanych maszyn i systemów. Od pracowników produkcyjnych oczekuje się coraz częściej niestandardowych umiejętności, co jeszcze bardziej komplikuje proces rekrutacji, szczególnie gdy potrzeba szybko zapełnić wiele stanowisk. Wszystko to wpływa na konieczność powstawania nowych profili kompetencyjnych i poszukiwanie talentów, które będą w stanie sprostać tym wyzwaniom – mówi Maja Wilczewska, Senior Consultant, Antal Engineering & Operations.

Employer branding zyskuje na popularności

Autorzy raportu wskazują, że firmy produkcyjne w celu przyciągnięcia pracowników coraz częściej skupiają się na budowaniu silnej marki. Trzy na cztery podmioty z tej branży (76 proc.) deklarują podejmowanie działań z zakresu employer brandingu, takich jak kampanie w mediach społecznościowych (59 proc.) czy współpraca z uczelniami wyższymi (59 proc.). Najczęściej komunikowanymi elementami są stabilność zatrudnienia (88 proc. odpowiedzi)  oraz możliwość rozwoju zawodowego (82 proc.).

Z raportu Antal i Sodexo Polska wynika jednak, że pozytywne komunikaty firm mają ograniczony wpływ na poczucie bezpieczeństwa zatrudnionych. Nadal blisko co czwarty pracownik produkcyjny boi się utraty pracy, co może wskazywać konieczność intensyfikacji działań na rzecz poprawy poczucia stabilności zatrudnienia wśród kadry pracowniczej.

- Obecne potrzeby pracowników ukształtowały się pod wpływem takich wydarzeń jak m.in. pandemia koronawirusa. Na znaczeniu zyskały kwestia stabilności zatrudnienia, troska o zdrowie fizyczne i psychiczne oraz komfort finansowy. Każdy z tych elementów ma wpływ na to, jak powinny być kształtowane benefity pracownicze. Firmy produkcyjne powinny więc nie tylko zadbać o zbudowanie wizerunku silnej marki i stabilnego pracodawcy, ale również zapewnić dostęp do opieki zdrowotnej, zaoferować dofinansowanie do zdrowych i pożywnych posiłków czy też zwiększyć dostęp do nich poprzez restauracje pracownicze – wskazuje Magdalena Rutkowska, HR Dyrektor, Sodexo Polska.

O korzystnym wpływie dofinansowania posiłków i kart lunchowych na retencję zatrudnionych świadczy fakt, że są one jednymi z najczęściej oferowanych benefitów (94 proc. badanych potwierdza, że pracownicy produkcyjni w ich firmach mają dostęp do tych rozwiązań). Co więcej, co trzeci podmiot planujący rozbudowę systemu dodatków chce wprowadzić te udogodnienia w przyszłości. Otwieranie restauracji pracowniczych z myślą o zatrudnionych przy produkcji jest równie popularne - dostęp do tego typu placówki ma ponad 9 na 10 osób z tej grupy, a co siódma firma rozważająca nowe benefity chce postawić na ten rodzaj wsparcia.

Rotacja pracowników – kluczowe wyzwanie

Chociaż co druga badana firma utrzymuje wskaźnik dobrowolnej rotacji na poziomie do 5 proc., to dla 48 proc. przedsiębiorstw obszar ten pozostaje jednym z głównych wyzwań w zakresie zarządzania pracownikami. Zbyt wysoki odsetek odejść nie tylko negatywnie wpływa na efektywność i ciągłość procesów produkcyjnych. Powoduje on także wzrost kosztów wynikających z często przeprowadzanych rekrutacji

- Przedwczesne odejście zatrudnionego to dla firmy wydatek wynoszący nawet 200 proc. jego wynagrodzenia. Co więcej, koszty rotacji ponosi nie tylko organizacja, ale też sam pracownik. Szukanie zatrudnienia często stanowi duże wyzwanie, mogące powodować dużo stresu. Jak widać istnieją jednak powody, dla których wiele osób decyduje się na taki krok, mimo braku pewności nowej posady. Warto więc bacznie obserwować procesy w poszukiwaniu głównej przyczyny odejść, co może pomóc poprawić wskaźnik retencji pracowników – mówi Magdalena Rutkowska, HR Dyrektor Sodexo Polska.

Połowa respondentów ankiety wskazuje, że w związku z nadmierną rotacją zamierza usprawnić swoje programy onboardingowe. W tym celu wdrażane są odpowiednio opracowane strategie retencyjne, uwzględniające takie kwestie jak system motywacyjny czy ścieżki rozwoju zawodowego. W przypadku pracowników pracujących bezpośrednio przy produkcji koncentruje się on głównie na szkoleniach wprowadzających (92%) i wdrażaniu przez przełożonych w obowiązki (81%).

- Proces onboardingu można porównać do budowania fundamentów — im solidniejsza jest podstawa, tym silniejsze jest poczucie pewności i stabilności w organizacji. Dobrze zorganizowany proces onboardingu obejmuje regularny feedback, dostęp do platform szkoleniowych oraz program mentoringowy. W firmach produkcyjnych sprawdza się również wprowadzenie systemu buddy, gdzie nowy pracownik od pierwszego dnia ma przydzieloną osobę, która służy pomocą i wsparciem. Kluczowym elementem jest również tworzenie ścieżek rozwoju i kariery, które są jasno komunikowane od początku zatrudnienia, dając pracownikom perspektywę wzrostu – mówi Artur Skiba, CEO Antal.

 

O badaniu

Raport „Praca w branży produkcyjnej – od A do Z” skupia się na kompleksowym przedstawieniu zagadnień związanych z rekrutacją, zarządzaniem i retencją pracowników w sektorze produkcyjnym. Publikacja odzwierciedla najnowsze trendy i praktyki, służąc jako wszechstronne źródło wiedzy dla liderów i specjalistów HR pragnących optymalizować procesy wewnętrzne i zwiększyć konkurencyjność swoich organizacji. Badanie przeprowadzono metodą CAWI w terminie od 18 czerwca do 19 lipca 2024 roku. Objęło ono próbę 286 przedstawicieli firm produkcyjnych. Ponad jedna piąta badanych firm (22 proc.) liczy ponad 1000 pracowników, co 4. zatrudnia 501-1000 osób, a największą grupą badanych (26 proc.) były podmioty wielkości 201-500 osób. 21 proc. badanych zatrudnia 51-200 pracowników, a najmniejsza grupa respondentów (6 proc.) – mniej niż 51. ​​​​​​​

O Sodexo

Założona w 1966 roku w Marsylii przez Pierre'a Bellona, firma Sodexo jest światowym liderem w dziedzinie usług podnoszących jakość życia - istotnego czynnika wpływającego zarówno na wyniki indywidualne pracowników, jak i całej organizacji. Działając w 45 krajach świata, 430 000 pracowników Sodexo każdego dnia obsługuje 80 milionów konsumentów.

W Polsce Sodexo od 30 lat jest liderem w dziedzinie kompleksowej obsługi nieruchomości i największą firmą FM o zasięgu ogólnopolskim. Usługi Integrated Facility Management (IFM) świadczy w ponad 200 obiektach. Prowadzi 45 restauracji pracowniczych. Wspiera firmy w zarządzaniu miejscem pracy i tworzeniu bezpiecznej przestrzeni dla pracowników w obiekcie klienta. W portfolio stałych klientów ma wiele ikonicznych brandów z branż m.in.: przemysłowej, FMCG, farmaceutycznej i technologicznej.

Źródło: Antal

INFORMACJE O MARCE

Antal jest wiodącą firmą w regionie CEE, zajmująca się dostarczaniem rozwiązań w zakresie rekrutacji stałych, consultingu HR oraz outsourcingu. U podstaw naszego sukcesu leży wysoka jakość oferowanych usług oraz ludzie, których kapitałem jest wiedza zgromadzona przez 26 lat działalności firmy. Tworzymy metody i narzędzia, które przewyższają oczekiwania klientów i standardy rynkowe, będąc jednocześnie liderem zrównoważonej transformacji (ESG) w branży. Zakres wsparcia Antal jest bardzo szeroki – od realizacji kompleksowych procesów rekrutacji stałej, poprzez outsourcing usług, w tym RPO i contracting, aż po działania Employer Branding, HR Consulting, a także świadczenie kompleksowej usługi badań i analizy rynku.
Powiązane tagi: Rynek pracy Praca